torsdag 22 november 2012

Drakar och demoner?

Dagens boklunch på bibblan blev en intim diskussion - bara två lånare och en bibliotekarie.

Utöver några boktips (både bland ungdomslitteraturen och vuxenlitteraturen) kom vi att diskutera begreppen "som så" - rubriken var ju "demoner / fantasy".

Så vad är då en demon?
På det hela taget enades vi väl om att en demon är ond, och har ett evigt liv. Några exempel nämndes (men, skam till sägandes, jag minns inte vilka - )
Se'n jag kom hem har jag roat mig med att slå upp ordet lite här-och-var. Uppenbarligen var, från början ("Grek. daimon, ande; ursprungligen (t. ex. hos Homeros) 'gudomen sjelf' " - Nordisk Familjebok, Ugglan), demonen inte nödvändigtvis ond. Dock finns tydligen onda demoner nämnda redan i Bibeln (Markusevangeliet), så den uppfattningen är inte nå't nytt påfund heller.

Nästa ord att tackla blev vampyr - ett väsen som har nått popularitetens höjder med Twilight-serien. Vampyrer visade sig knepiga att definiera, men de började dyka upp i litteraturen på 17-1800-talet. En av de mest berömda torde väl vara greve Dracula (före Twilight, då - är det Edward han heter? ;-)

Så gick vi vidare till begreppet fantasy (vilket Cecilia inskärpte i oss: det måste uttalas på engelska - fantasi är något helt annat!).
Jag hittade en intressant formulering på Wikipedia: " Fantasy skiljer sig från genren science fiction genom sitt förhållande till realismen. Där fantasy kräver att någonting inte kan ske, kräver science fiction att det som händer inte kan ske just nu, men skulle kunna hända eller skulle kunna ha hänt."

Själv kom jag hem med en bok med titeln Alvklingan, en "fortsättning" till Sagan om ringen, skriven av Nik Perumov. Än har jag bara läst de första 25 sidorna...

Nästa boklunch blir 6/12, då det kommer att handla om "livsöden / skratt"

Inga kommentarer: