söndag 4 december 2016

Är det verkligen jul på gång nu igen?

När jag var nere i Lessebo för att handla idag så såg jag några konstiga typer i dimman mellan träna.




Litet skumma ser de ut - eller hur - men kännetecknet är ändå karaktäristiskt: Röd luva med vit tofs. Dessutom står de placerade i en rondell, och i Lessebo brukar just rondellerna ofta prydas av säsongsberoende figurer. Kycklingar till påsk och sådant där...

Fast vädret motsäger att de skulle, som man säger, "lacka mot jul".

Alltnog: Efter väl förrättat ärende började jag återfärden mot Bergdala och såg att det stod flera stycken bilar parkerade utanför logen. Inte jättemånga - men fler än det brukar göra en mulen söndag. Därinne pågick det aktiviteter med bland annat försäljning av olika hantverk. Och av glögg dessutom, alkoholfri givetvis.

Jag tordes aldrig fråga vem i trakten det är som tillverkar och saluför pengar, för jag har ett minne av att sådan verksamhet är olaglig. Men någon är det tydligen. Broderade och handsydda väskor, däremot, är det förstås tillåtet att både göra och sälja...


Men sedan kom jag ut i det rummet där man sålde kaffe, och där var det igen, någonting som får mig att misstänka att det faktiskt ÄR jul på ingång nu igen. Titta på färgen på bullarna. Visst är det väl så att sådana där knallgula bullar hör ihop med vinter och jul och Lucia och sådant?
Det måste helt enkelt vara så att det är vädret som har hamnat ur fas för om det både finns lussebullar och tomtar i omgivningarna och dessutom pågår adventsfirande på Logen i Bergdala, ja då är det ingen tvekan: Det lackar mot jul!

Inga kommentarer: