torsdag 22 januari 2015

Är det här på riktigt?


Om vi börjar med vädret: är vintern på riktigt den här gången? Nu har vi faktiskt haft snö i nästan tre dagar... men en del är visst redan på väg ned från taket:


Se'n var det det där med instängslingen av glasdeponierna: kommunen skulle ju stängsla in de förorenade områdena. Redan "i nästa vecka" faktiskt (enl en icke-öppen artikel i Smålandsposten för sådär två-tre veckor sedan).

Tiden gick, och se'n kom stolparna. Men... kolla här. (Läs också Tores kommentarer här)

Nu ser det ut såhär (jag har satt små gröna pilar på befintliga stolpar; de är inte så lätta att upptäcka annars.Utom de uppenbara, då.)p Stängsel? Nä, först måste man väl ha stolpar. Helst på rätt ställen...


Men. Vänta nu... Servitut? Är inte det nå't som man vet om när man köper? Fast, förståss, OM man köper så att säga "del" av "det hela" (som jag uppfattar just detta: kommunen köper marken ("fastigheten") medan någon annan köper "huset"/"byggnaderna" för att sedan "hyra ut"/arrendera ut lokalerna till "slutanvändaren" (i detta fall själva glasbruket/verksamheten)) - är det inte DÅ själva servituten skrivs in/bestäms?
Såhär: antag att jag äger en stor bit mark ("fastighet") med ett hus liksom mitt i. Så fixar jag avstyckning: huset mitt i blir en så att säga ordinär villafastighet. Sedan säljer jag den. Den nye fastighetsägaren ("tomt-och-hus"-ägaren) kan inte komma dit, därför att jag inte tillåter trafik över MIN mark (alltså all omgivande mark). Det är (väl?) då den nye fastighetsägaren (den "mitt i") begär "servitut" på ("tillstånd"?) att använda (den gamla) vägen(den som funnits i hundra år).

Äsch, inte vet jag. På min Beergdalatomt har kommunen servitut, vet jag, avseende vattenförsörjningen i byn. Kanske jag skulle sätta upp ett staket, så att vattenförsörjningen blev lidande, så att avloppsverket inte blev överbelastat...

Därefter utlovades att referat från Lessebo kommuns tekniska nämnd, som skulle ta ställning till avlopps"eländet". Detta kunde man läsa i Smålandsposten i morse. (Personligen tror jag jag håller fast vid att vi borde pinka i branddammen... (det kan ju inte skada nå'n, såvitt jag förstår?)

Alltså: frågar ni mig (vilket ni kanske inte bör göra), så tycker jag att det luktar förhalningstaktik från kommunen. Eller, förståss, att gamla Bergdalabor ändå inte är nåt att ha, så varför inte låta dem förgås i sina egna bakterier - "ju förr de dör ut/flyttar iväg, desto bättre"??

När vi ändå är på avdelningen "är det verkligen på riktigt", så kanske man borde lägga märke till det faktum att (flera av Kronobergs) räddningstjänster(na) inte längre får använda motorsåg.

Kom se'n inte och säg att dikten är underbarare än verkligheten...

Inga kommentarer: