lördag 20 juli 2019

Nu är det (väl?) mitt i turistsäsongen

En del av oss är en aning intresserade av hur det går med Lessebo (eller, föralldel, med hela Glasriket) som besöksmål (eller om det heter ”destination” nuförtiden).

Utöver att vi givetvis följer destinationsutvecklingsproj… förlåt, destinationsutvecklingsproCESSEN, ska det ju vara, så blir vi ju också ”utsatta” av besökare från många olika håll. Dessa besökare har inte sällan frågor (vilka glasbruk finns, var kan vi äta/sova/bada, när har Kosta/älgparken/Växjö museum öppet, vilka andra sevärdheter finns mm).

När vi då vill hänvisa dem till en ”riktig” turistbyrå/turistinformation visar det sig att vår kommun bara har EN turistinformation, PÅ DELTID, så blir vi ju en aning fundersamma…
(Åkejdå, just såhär års har den öppet varje dag) Förr (=häromåret) brukade både biblioteket i Lessebo samt kommunhuset (receptionen) listas som turistbyråer. (Ännu längre tillbaka fanns en turistbyrå i Strömbergshyttan – av den finns bara kvar en skylt med påse på huv’e)

Vi fann det anmärkningsvärt att, i en tid då andra näraliggande kommuner satsar på det senaste konceptet ”infopoints”, vår kommun var så… inaktiv.
Emellertid visade det sig att detdär med turistbyråer/turistinformationer minsann inte är så lätt:
(om auktorisation av turistbyråer, läs här)
(om ”infopoints”, läs här)

Sammanfattningsvis: kommunen måste vara medlem i Visita.se för att överhuvud få lov att använda den grön-vita skylten. (med tanke på att det åtminstone finns en grön-vit skylt i Kosta, vid outlet-ingången från Stora Vägen, så utgår vi från att så är fallet)

Kommunen måste få denna turistinformation auktoriserad varje år.

För det fall att turistinformationen har besöksmottagning så måste personalen ha uniform (så där faller väl både bibblan & kommunreceptionen)

Nästa punkt är intressant: ” Turistinformationen samlar in och förmedlar den turistiska information som kan vara av intresse för - och efterfrågas av - besökare, främst lokalt men också regionalt.”
Alltså: turistinformationens personal ska aktivt samla in (resa runt?) info. På vems bekostnad, frågar en sig – och, dessutom, vem bestämmer vart personalen ska resa för att ”samla in”? – fast den frågan besvaras i kommentaren: ” Ha löpande kontakt med lokala och större regionala besöksmål, turistföretag, kultur och idrott.”

Detta innebär, såvitt jag kan förstå, att lokala besöksmål, turistföretag mfl (enl ovan) inte bör (får?) göra sig besvär själva, utan att turistinformationspersonalen måste välja ut dem först. Så var vi då tillbaka till frågan: vem bestämmer vart personalen ska resa för att samla in information?
Och så vidare.

Sålunda förstår vi att (om?) kommunen har svårt att uppfylla alla dessa kriterier…

Nå. Nu har vi (i form av Bergdala glastekniska museum byggt en egen liten informationspunkt (nej, det heter absolut inte InfoPoint!):


Den förefaller vara lokalt uppskattad, dvs vi behöver fylla på av de foldrar/broschyrer vi av någon anledning har.

Däremot har vi ju inte ersättning för att ”samla in” material – så det har vi ju helt enkelt inte råd att göra.

Alltså: alla ni som vill att våra turister ska veta att just ni finns, kom hit med ert material!

Inga kommentarer: